کد مطلب:312291 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:227

ایثار مال
1- به روایت همه ی مسلمانان (شیعه و سنی) آیاتی از سوره ی هل اتی درباره ی علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) و خادم آنان فضة نازل شده است [1] به سفارش پیامبر (ص)، علی (ع) برای بهبود دو فرزند خود سه روز روزه داری نذر كرد و فاطمه (س) و فضة نیز از او پیروی كردند. روز اول به هنگام افطار در پاسخ كمك خواهی مسكین، روز دوم در اجابت درخواست یتیم و روز سوم در پاسخ طلب اسیر، از غذای خود دست كشیدند و آن را به آن ها بخشیدند. آن گاه خداوند این آیات را بر رسول خود (ص) نازل كرد: [2] .

ان الابرار یشربون من كأس مزاجها كافورا. عینا یشرب بها عبادالله یفجرونها تفجیرا یوفون بالنذر و یخافون یوما كان شره مستطیرا. و یطعمون الطعام علی حبه مسكینا و یتیما و اسیرا. انما نطعمكم لوجه الله لانرید منكم جزاء و لاشكورا... [3] .

2- آن گاه كه ابوالفضل (ع) در كربلا پس از دفع سپاه عمر بن سعد به آب رسید، پس از یادآوری عطش امام حسین (ع) و كودكان او دست از آب كشید و با ایثار آب - كه بدان سخت نیازمند بود - برترین درجه ی ایمان را به دست آورد و اسوه ای شگرف از ایثار شد. به این بخش از مقاتل بنگرید:

هنگامی كه خواست كفی از آب بنوشد، به یاد تشنگی حسین (ع) و اهل بیت او افتاد و آب را از دست ریخت و مشك را پر كرد [4] .



[ صفحه 144]




[1] مجمع البيان، ج 10، ص 209.

[2] همان.

[3] الانسان: 5 تا 22.

[4] بحارالانوار، ج 45، ص 41؛ عوالم العلوم، ج 17، ص 284؛ نفس المهموم، ص 337؛ ابصار العين، ص 30؛ مقتل الحسين (ع)، ابومخنف، ص 336.